Ryktet om det trykte medias død er betydelig overdrevet

Parallelt med utvikling innen kommunikasjonsteknologi har stadig flere pessimister – eller man kan vel like gjerne kalle dem teknologioptimister – spådd at det trykte media er på vei mot den visse død. Spådommen er at trykte medier blir for dyre å produsere og å distribuere og at de derfor komme til å tape i konkurransen med de lett tilgjengelige digitale plattformene. At disse har vokst seg sterke og vist at de kan fylle mange av de behov som trykte medier tidligere har vært alene om å fylle, er det ikke tvil om. Plattformene har naturligvis kommet for å bli. Men det betyr ikke på noen måte at de trykte plattformene – i første rekke aviser, tidsskrifter og bøker – er på vei ut.

Ambisjonen

Denne siden vil rette søkelyset på trykte medier. For overraskende mange holder fast ved at de vil lese avisenes papirutgaver over morgenkaffen, at det å krype opp i godstolen med en god bok gir en helt annen følelse og et annet utbytte, enn om boken skulle erstattes med en leseplate, eller i verste fall en mobiltelefon. Det å kople av med et blad eller tegneserie er også noe ganske annet enn det å klikke eller svisje på en sjelløs teknisk innretning.

Så trykkerienes eller bokhandlenes tid er ikke på noen måte forbi. At markedet nok ser annerledes ut i dag enn for femten, tyve år siden er imidlertid et faktum som bransjene må ta inn over seg og møte så offensivt som mulig. Det gjelder for disse som for alle andre næringsdrivende å identifisere publikums behov og bruke sine komparative fordeler til å tilfredsstille dem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *